יום רביעי, 25 ביוני 2014

על פי שנים עדים יקום דבר !

דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ פָרָה אֲדֻמָּה תְּמִימָה אֲשֶׁר אֵין בָּהּ מוּם אֲשֶׁר לֹא עָלָה עָלֶיהָ עֹל !  ( פרק טו פסוק לד')


פרה אדומה, אחת מהמצוות הלא מובנות (חוקים), שאף שלמה המלך החכם מכל אדם אמר: "אָמַרְתִּי אֶחְכָּמָה וְהִיא רְחוֹקָה מִמֶּנִּי" (קהלת ז כג') ביקש הוא לעמוד על טעם מצוות פרה אדומה, אך לא עלה בידו.

הפרה האדומה משמשת לטיהור אנשים שנטמאו בטומאת מת בעם ישראל, וזאת ע"י  תהליך שנעשה בבית המקדש שכלל את שחיטתה, שריפתה, עירוב אפרה עם מים, והזאה מהמים על הנטמאים על ידי הכהן.

מיותר לציין שלהשיג פרה אדומה על פי דרישות התורה, היה מאוד קשה. מכוון שפרה זו צריכה להיות אדומה לגמרי. די בשתי שערות שאינן אדומות (שחורות או לבנות) כדי לפסול אותה. הפרה צריכה להיות מעל גיל שנתיים, ושלא עלה עליה עול כל שהוא מעולם, שום שק קמח לא הונח עליה, ולא חיברו לה מחרשה.

3434

 

 

 

 

 

 

 

שאלה: האם מותר לקנות פרה אדומה מן הגוי? הרי הגוי חשוד על כל העברות, וגם יש סיכוי סביר שירצה להחטיא את ישראל, ולכן ישקר וימכור להם פרה שעלה עליה עול..

חכמים לא  חוששים, וקובעים שמותר!

ומעשה שהיה  שהצטרכו ישראל לפרה אדומה ולא מצאו. עד שנודע להם שיש פרה כזאת אצל גוי אחד. נגשו אליו החכמים והציעו לקנותה, וביקש מהם ד' זהובים. הלכו החכמים להשיג לו את הכסף וכשהגיעו לביתו, אמר הגוי כי אינו רוצה למכור את פרתו. אמרו לו: אולי אתה רוצה שנרבה במחיר? הציעו לו חכמים ח' זהובים,  וכ' זהובים.  וככל שרואה אותו רשע  שהם דחוקים לקנות את הפרה,  הוסיף והרבה עליהם ממון, עד שהגיעו לאלף זהובים. סיכמו אתו החכמים שלא ישנה שוב את הסכום, והלכו להביא את הכסף.

לאחר שהלכו אמר הגוי לחברו, גוי אחר: "בוא תראה איך אני משחק עם היהודים האלה. גם אני אשים עול על פרתם, וגם אטול את ממונם.." וכך עשה אותו רשע, ושם על הפרה את העול למשך כל הלילה.

כאשר הגיעו החכמים למחרת בבוקר והביאו את הזהב, רץ אותו גוי והוציא את העול מעל הפרה, והוציאה להם. כשראו אותה החכמים אמרו לו: טול את פרתך! אין אנו צרכים לה! ופעם הבאה שבא לך לשחוק על מישהו, תשחק על אימא שלך! (לשון המדרש)

ומהיכן ידעו החכמים ששמו עול על הפרה?

שני סימנים שם הקב"ה בפרה האדומה. שני עדים שעל פיהם יקום דבר. ישנם שני שערות בצווארה של הפרה, שכל זמן שלא שמים עליה עול עומדות הן. וברגע שעלה עליה עול מיד נשכבות. וסימן שני שלאחר ששמים עליה משא, עיניה מתחילות לפזול. כיוון שראה הרשע שהחזירו לו את פרתו, ולקחו את הזהובים, אמר: "ברוך שבחר באומה זו". ואחר נכנס לביתו, תלה את החבל וחנק את עצמו. כן יאבדו כל אויבך ה'!

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה