יום שלישי, 25 בנובמבר 2014

להוכיח נהג מונית באמצע משחק שש-בש ..

וַיֹּאמֶר לָהֶם יַעֲקֹב אַחַי מֵאַיִן אַתֶּם? וַיֹּאמְרוּ מֵחָרָן אֲנָחְנוּ!  (פרק כט' פסוק ד')



יעקב אבינו מגיע לחרן. פונה הוא למקום באר המים ורואה אבן גדולה שנמצאת על פי הבאר, ומסביבה קבוצת רועים שרובצים במקומם ללא מעש.

שואל אותם יעקב:"אַחַי מֵאַיִן אַתֶּם?" ועונים לו הרועים: "מֵחָרָן אֲנָחְנוּ!" "אתם מכירים את לָבָן בן נחור?" "מכירים!" עונים הרועים, ומתחילים להתלחש בניהם בשומעם את שמו של לָבָן. לפתע פונה אליהם יעקב ואומר להם: "הֵן עוֹד הַיּוֹם גָּדוֹל, לֹא עֵת הֵאָסֵף הַמִּקְנֶה! הַשְׁקוּ הַצֹּאן, וּלְכוּ רְעוּ!"

ומפרש רש"י שיעקב הוכיח אותם: "אם שכירי יום אתם, לא השלמתם פעולת היום. ואם הבהמות הן שלכם, אף על פי כן לא עת האסף המקנה!"

הרב מפונוביץ מביא משל למה הדבר דומה? נדמיין לעצמינו אחד שמגיע לתחנת מוניות. הוא רואה את כל הנהגים יושבים משחקים שש בש ושואל: "מה אתם עושים כאן? אם אתם שכירים על המונית של הבוס, אתם גזלנים!!! ואם זו המונית שלכם, אתם פרזיטים לכו לעבודה!!!" ספק אם אותו אחד יצא משם חי... ויעקב הצליח לצאת מזה בשלום. הכיצד?!

אלה שיעקב אבינו פונה אל אותם רועים בתחילה, ואומר להם: "אַחַי".פותח עימם בשיחה, ורק לאחר מכן מוכיח אותם. קודם מרגיש קרוב אליהם כמו אח, ורק לאחר מכן מרשה לעצמו להוכיח אותם לטובתם[!] ולכן תוכחתו מתקבלת. אדם שפונה לאשתו או לחברו ולא מוכיח אותם מתוך אהבה, אלה מתוך התנשאות, ומתוך אי הכרה במצבו של השני, הוכחתו לא תתקבל.

"אַל תָּדִין אֶת חֲבֵרְךָ עַד שֶׁתַּגִּיעַ לִמְקוֹמוֹ" (אבות ב ד)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה