יום רביעי, 24 בדצמבר 2014

לזהות את המלך

וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל אֶחָיו: אֲנִי יוֹסֵף, הַעוֹד אָבִי חָי? וְלֹא יָכְלוּ אֶחָיו לַעֲנוֹת אֹתוֹ כִּי נִבְהֲלוּ מִפָּנָיו.. (פרק מה' פסוק ג')


משל (בית יצחק) למלך שרצה לבדוק איך תושבי מדינתו מעריכים אותו, לשם כך החליף את בגדיו לבגדים פשוטים וסייר בעיירות של מדינתו. בבואו לאחת העיירות, ניגש לראש העיר ושאלו אולי הוא יודע היכן יש בעיר הזאת אכסנייה? זעם עליו ראש העיר וגרשו בצעקות רמות, שזה אינו תפקידו להתעסק בזה. שב המלך ודפק בביקתתו של אחד מתושבי המקום.

מיד כשפתח את הדלת צעק בקול גדול "הנה המלך", מנין לך שאני הוא המלך? השיבו האיש על אתר: איך לא אכיר את פניו של המלך? הרי תמונת המלך תלויה ועומדת על קיר ביתי, ומיד קישרתי שאתה הוא המלך.

אמר המלך, איש זה שאין פרנסתו ממני מסתכל על תמונתי התלויה בקיר ביתו ומקשר בינה לביני, לעומת ראש העיר שפרנסתו ומחייתו מבית המלוכה, שכנראה אינו מסתכל על תמונתי ולכן לא הכירני, אסלק אותו מיד ממשרתו הרמה.

והנמשל- חז"ל אומרים שדמות דיוקנו של יוסף היתה דומה לדיוקנו של יעקב. על כן אומר יוסף לאחיו "אני יוסף" איך לא הכרתם אותי עד עכשיו, וכי אינכם מרגישים שאני דומה ליעקב אבינו, או שמא אבינו יעקב כבר מת מזמן ולכן אינכם יכולים להכיר את דמות דיוקני? על פי משל זה ניתן גם להבין את שאלתו החוזרת של יוסף לשלומו של יעקב אבינו בפעם השלישית והקשר שלה בעת התגלותו לאחיו. כי הרי הוא היה ממש כמו  דמות דיוקנו של  אביו על כן הוא תמה  שהם לא הכירוהו?

ואכן, אחיו נבהלו מפניו,  לפתע שמו לב שאכן  פניו כדמות פני אביהם.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה