יום חמישי, 18 בדצמבר 2014

שלושה דברים באים בהיסח הדעת

"וַיְהִי מִקֵּץ שְׁנָתַיִם יָמִים" (בראשית מא א'),


"קֵץ שָׂם לַחשֶׁךְ" (איוב כח ג'), זְמַן נָתַן לָעוֹלָם כַּמָּה שָׁנִים יַעֲשֶׂה בָּאֲפֵלָה! (בראשית רבה פרשה פט א') 


המדרש (רבה, מקץ) מלמד אותנו שלכל אפילה יש "קץ" שקבע לו הקב"ה. כל רע שבעולם לא מתקיים לנצח. יש תקופה שבה הוא נצרך, ולאחר שמסיים הוא את תפקידו, נעלם ברגע!


חז"ל לימדו אותנו שהקץ של הימים שהם הכנה לבואו של המשיח, יסתיימו ממש בפתאומיות, ללא כל התראה מוקדמת, ואז יופיע המשיח. ונתנו משל לכך (סנהדרין צז'.) ששלושה דברים באים בהיסח הדעת: משיח, מציאה, ועקרב. ממשילים את רגע ביאת המשיח לדבר שקורה ברגע אחד, ללא הכנה מוקדמת. כמו "מציאה" שאין אדם הולך לחפש מציאה, אלה לפתע פתאום אדם מוצא מציאה. ואותו דבר זה "עקרב", שצץ לפתע ללא כל התראה מוקדמת. ואכן את רגע בואו של המשיח, אף אדם לא ידע. זהו זמן שבו הקב"ה יחליט על הקץ והסוף לחשיכה שמסביבנו, ויגאל אותנו מצרותינו ומכל אויבינו. למרות שאין אנו יודעים את רגע בואו של המשיח, חז"ל נתנו לנו סימנים על התקופה של "עיקבתא דמשיחא" [עקבו של משיח, כלומר התחלת התקופה שלפני  בוא המשיח. כמו העקב שהוא החלק הכי תחתון וראשוני באדם].


כאלף ותשע מאות שנה לאחר חורבן בית שני והיציאה לגלות, מחכים עם ישראל שתתחיל התקופה של "עיקבתא דמשיחא", תקופה שבא נרגיש  כבר את הסוף של הגלות,  ונתקרב לבואו של משיח צדקנו.  הסימן שנתנו חז"ל לתחילתה של התקופה הזאת  מובא בגמרא (סנהדרין צח.): "אמר רבי אבא" אין לך קץ מגולה מזה! שנאמר: "וְאַתֶּם הָרֵי יִשְׂרָאֵל עַנְפְּכֶם תִּתֵּנוּ וּפֶרְיְכֶם תִּשְׂאוּ לְעַמִּי יִשְׂרָאֵל" (יחזקאל לו' ח'). אומר רבי אבא: אתה רוצה לדעת מתי הקץ של הגלות ותחילת ימות משיח? תסתכל על הרי ישראל! ברגע שהם יתחילו לצמוח ולתת פרות, תדע שזה תחילת ימות המשיח. ואכן במשך כל הגלות של כ-2000 שנה, לא צמח בארץ כלום! הארץ היתה שוממה כפי שכותב הרמב"ן שביקר בשנת 1267. וכתב ש"רבה העזובה וגדול השיממון. כללו של דבר, כל הקדוש חרב יותר מחבירו.ירושלים יותר מהכל, וארץ יהודה יותר מהגליל". הסופר מארק טווין כתב: "המדבריות הללו ריקים מאדם, ירושלים עיר קודרת וחסרת חיים". ארץ שחיכתה לבניה 2000 שנה, ואף העצים סרבו לצמוח...


על כך אומרת הגמרא, שברגע שתראה  שהארץ תתן  את פריה,  זה בגלל שעם ישראל מגיע, וכאן מתחיל מהלך שלם של תקופת "עיקבתא דמשיחא". מהלך שלם שמתואר לפרטים בנביאים ובחז"ל, תקופה מאתגרת של ניסיונות לא פשוטים, שמובילים אותנו לקראת בואו של המשיח.


אך אי אפשר בלי המלצה! לא לשווא דמו חז"ל את רגע בואו של המשיח למציאה ועקרב. אדם  צריך להתכונן לבואו של המשיח בתורה, וגמילות חסדים. אם יתכונן יקבל את  פניו כשמח על מציאה.  ואם לאו יקבלו כעקיצת עקרב...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה