יום חמישי, 14 במאי 2015

הבחירה היא לא חופשית!

אִם בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ וְאֶת מִצְוֹתַי תִּשְׁמְרוּ וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם (פרק כו פסוק ג')



וְאִם בְּחֻקֹּתַי תִּמְאָסוּ.. לְבִלְתִּי עֲשׂוֹת אֶת כָּל מִצְוֹתַי... (פרק כו פסוק טו')



עוד מימי קדם, תמיד סקרנה את כל עמי העולם הסוגיה על אפשרות הבחירה של האדם. האם האדם הוא בעל בחירה ויכול להשפיע במעשיו על עתידו? האם רק האלוקים מכוון את מעשיו של האדם, ואין לו יכולת בחירה? או שאולי האלוקים הוא כה גדול, עד שאין זה מעינינו מה שבני האדם עושים?

היו עמים שהמחשבה על כך שבורא העולם שם לב למעשיהם, הטרידה אותם. ולכן נקטו בעמדה שאלוקים גדול ועצום, ומהרגע שהוא ברא את העולם, הוא כבר לא מתעסק עם ברואיו הנחותים ממנו. והיו כאלה שהלכו לכיוון השני ואמרו שהכל ברצונו של בורא העולם, ואין לאדם שום אפשרות להשפיע ע"י בחירתו (הכל מכתוּבּ). לעומתם, ביהדות תמיד ידעו שכל מצבו של האדם בעולם הבא, מושפע על פי מעשיו בעולם הזה. ולכן הוא קיבל אפשרות הבחירה וביכולתו לבחור בין טוב לרע, ובהתאם לבחירתו נקבע מצבו בעתיד. כמו שאומרים חז"ל: "הכל בידי שמים, חוץ מיראת שמיים" (ברכות לג:). לפני שאדם מגיע לעולם, נקבע האם הוא יהיה עשיר, או עני. חכם, או טיפש. באיזה משפחה הוא יגדל, ובאלו תנאים. אך האם הוא יהיה צדיק או רשע, זה תלוי אך ורק בבחירת מעשיו!

ונשאלת השאלה: איך יתכן שבורא העולם שיודע מה יהיה בכל הדורות קדימה, לא מתערב לי בבחירה? הרי אם בורא העולם יודע אם אני יהיה בעתיד צדיק או רשע, אולי הוא מתערב לי בבחירה? מה זה "משחק מכור"??

אך כמובן שאין פה שום סתירה! נניח שיש לי יכולת לחזות את העתיד. ואדם אחד ספקן ששמע על כך, רצה לקבל הוכחה שיש לי את היכולת הזאת. אמרתי לו: "אין בעיה, אני כרגע ירשום לך על דף, את כל הדברים שתעשה מחר. מה תלבש, ומה תאכל, ועם מי תסתובב, מהרגע שתקום משנתך ועד שתלך לישון בערב". רשמתי הכל על דף, והכנסתי אותו למעטפה. ולאחר שאותו אדם הבטיח לי שלא יקרא את הדף עד למחרת בערב, נתתי לו את המעטפה. אותו אדם הלך לביתו, ולמחרת בערב, ברגע שפתח את המכתב נוכח לדעת שצדקתי בכל מה שרשמתי לו ואפילו עד לפרט הכי קטן. האם ידעתי לחזות את העתיד? כן! האם התערבתי לו בבחירה? כמובן שלא! באותו אופן ניתן להבין שגם בורא העולם לא מתערב לבני האדם בבחירה, למרות שיודע הוא את מעשי כל הדורות כולם.

בחירה - בחוקותי_Fix

כמו כן ברור שלכל אדם בעולם ישנה בחירה בכל רגע ורגע בחייו. כל אדם מחליט ובוחר האם הוא רוצה להמשך אחר מעשים טובים והתנהגות טובה, או להיות שלילי ולרדוף אחר סמים ואלכוהול ואף רציחה וגניבה. כמו כן ברור לכל בר דעת, שאם גנב יבוא אל השופט, ויאמר לו: "סלח לי אדוני השופט, אבל כך נוצרתי! מדוע אתה מעניש אותי?.." השופט יצחק על התשובה המתחכמת, וישלח אותו לכלא ללא רחמים. כי גם לשופט ברור שאדם הוא לא בעל חיים [הפועל ע"פ אינסטינקטים] והוא היה יכול לבחור להתנהג בצורה שונה.

אם כך, כמובן שישנה בחירה לאדם. אך על האדם לזכור שהבחירה היא אינה "בחירה חופשית" כמו שהרבה טועים בלשונם. בחירה חופשית זה שמציעים לי לעבוד במקום מסוים.. אם אני רוצה לעבוד, אני ארויח את הכסף. אך אם אני לא מעוניין בעבודה ובשכרה זו זכותי המלאה. אך לעומת זאת אם באים ומאיימים עלי שאם לא אקח את העבודה אז "יטפלו" בי כמה בריונים. אז אומנם יש לי בחירה, אך היא לא ממש חופשית...

גם הבחירה על פי התורה היא אינה "חופשית" [עשיתי- הרווחתי. לא עשיתי- לא הפסדתי], הבחירה ע"פ התורה היא בין טוב לרע ובין שכר לעונש.

הקב"ה כותב בתורה: "אִם בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ וְאֶת מִצְוֹתַי תִּשְׁמְרוּ וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם", תהיה רשימה שלימה של ברכות שונות שיתגשמו, כמו שלום בארץ, שפע כלכלי, קרבה רוחנית לקב"ה ועוד. ומצד שני: "וְאִם בְּחֻקֹּתַי תִּמְאָסוּ וְאִם אֶת מִשְׁפָּטַי תִּגְעַל נַפְשְׁכֶם לְבִלְתִּי עֲשׂוֹת אֶת כָּל מִצְוֹתַי לְהַפְרְכֶם אֶת בְּרִיתִי", אז גם דברים רעים ולא טובים לצערנו יכולים לבוא על עם ישראל. ועכשיו נשאר לנו רק לבחור באיזו דרך כדאי לנו ללכת..

במקום להקשיב לסיסמאות של: "רק אני יביא שלום ובטחון", "ורק אני יפתור את בעיות הכלכלה והחינוך". צריך להעיר כל אחד ואחד מהעם ולהזכיר לו, שהבחירה בין שלום למלחמה, שפע או דוחק, נמצאת אך ורק בידיו! הבחירה בין להיות אדם ירא שמים הקובע עיתים לתורה, או עוד אדם שמבלה את זמנו לריק וממשיך להיסחף עם הזרם, תלויה אך ורק בידי כל אחד ואחד מאיתנו. עוד לא נמצא מעולם אדם שרצה להיות צדיק ולא הצליח...

"אִם בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ וְאֶת מִצְוֹתַי תִּשְׁמְרוּ" והברכות יגיעו מאליהם. רק שנעמול על לימוד התורה ושמירת המצוות (רש"י כו ג'), ונקבל את כל ההבטחות של בורא העולם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה