יום רביעי, 1 ביולי 2015

כך היא אומנתו של יצר הרע ...

וַיֵּשֶׁב יִשְׂרָאֵל בַּשִּׁטִּים וַיָּחֶל הָעָם לִזְנוֹת אֶל בְּנוֹת מוֹאָב (פרק כה א')



הגמרא בסנהדרין (קו.) מספרת שעם ישראל הגיע לידי עבירה לאחר שבעצת בלעם, עמדו נשים זקנות שהציעו למכור את מרכולתם לישראל. משנענו להם, מצאו שיש הצעה יותר זולה, מאישה צעירה שיצאה לפתע מהאוהל. ברגע שהסכימו להצעה, הוזמנו להיכנס לתוך האוהל כי שם יש סחורה יותר טובה. נפתח בקבוק יין בכדי להשלים את העסקה, ואז כטוב ליבם ביין חטאו בגילוי עריות, ולא לפני שטעמו מן העבודה זרה..

"כך היא אומנתו של יצר הרע: היום אומר לו עשה כך, ולמחר אומר לו עשה כך, עד שאומר לו עבוד עבודה זרה, והולך ועושה." (שבת קה).

צריכים אנו ללמוד מכך על דרכו של היצר הרע, שכל תכליתו היא להחטיא את האדם בדבר הכי קשה. אך כמובן שאף יהודי לא רוצה לעבור על דבר הכי קשה, רוצה הוא לשמור על נשמתו. מה עושה יצר הרע? מתחיל הוא בדברים קטנים, בוא נלך למקום פלוני, בוא נעמוד במקום פלוני, ולאחר מכן בוא נשב רק כמה דקות.. הרי מה כל כך נורא בלשבת? אנחנו עדיין חושבים שאנו שולטים במצב.. אך משם הדרך לנפילה קצרה מאוד, שותים משקה, מתחילים בשיחה, ואז... וואי, איך הגעתי לפה? מה אני עושה פה? הרגשה של חרָטה..!

נוטים אנו לייחס את הנפילה, למעשה האחרון שעשינו, אך הסיבה היא שלא נמנענו מהדבר הראשון שהתחיל את השרשרת. בכדי לנצח את יצר הרע, חובה להקים גדרות! לא לפול באותו בור פעמיים!

ועל כך כותב דוד המלך: "אַשְׁרֵי הָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא הָלַךְ! בַּעֲצַת רְשָׁעִים. וּבְדֶרֶךְ חַטָּאִים לֹא עָמָד! וּבְמוֹשַׁב לֵצִים לֹא  יָשָׁב!" (תהילים א א')  ברגע שאתה מתלבט אם לעבור ליד מקום שלילי תדע, שמי שהלך, סופו לעמוד, ומי שעומד סופו לשבת !

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה