יום רביעי, 9 בספטמבר 2015

אין ישראל נגאלין, אלא בתשובה!

וְשַׁבְתָּ עַד ה' אֱלֹקֶיךָ וְשָׁמַעְתָּ בְקֹלוֹ כְּכֹל אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם אַתָּה וּבָנֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ  (פרק ל פסוק ב')


כותב הרמב"ם (הלכות תשובה פרק ז' ה'): "כל הנביאים כולן צוו על התשובה ואין ישראל נגאלין אלא בתשובה. וכבר הבטיחה תורה שסוף ישראל לעשות תשובה בסוף גלותן ומיד הן נגאלין! שנאמר: "וְהָיָה כִי יָבֹאוּ עָלֶיךָ כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה" (דברים ל א'). "וְשַׁבְתָּ עַד ה' אֱלֹקֶיךָ וְשָׁמַעְתָּ בְקֹלוֹ" (דברים ל' ב'), ולאחר מכן נכתב: "וְשָׁב ה' אֱלֹקֶיךָ אֶת שְׁבוּתְךָ וְרִחֲמֶךָ" (דברים ל ג')".

עם ישראל מיום מעמד הר סיני בעת שקבלו אבותינו את התורה ועד היום הזה, מעולם לא היה במצב שעליו מדברים פסוקים אלו. פסוקים אלו מדברים על חזרה בתשובה! לא על תורה שעוברת אוטומטית מאב לבן. לא על קיום מצוות כ"מִצְוַת אֲנָשִׁים מְלוּמָדָה" (ישעיהו כט יג'). וגם לא על דתי בלב, ומקיים לפי ראות עיניו. אלה על חזרה בתשובה של כל אחד ואחד. תשובה שמגעת עד לכיסא הכבוד (יומא פו.)! שנאמר: "וְשַׁבְתָּ עַד ה' אֱלֹקֶיךָ". אין עצירות באמצע, מתקרבים עד הקב"ה!

עד היום האמונה והמצוות עברו מדור לדור, קיבל אותם כל יהודי בירושה מהוריו, אך כיום המצב כבר לא כך! למרות השפע הרוחני שקיים בעולם, והיכולת ללמוד וללמד תורה ע"י תקשורת ואמצעי מדיה משוכללים, קיים מכשול שקיים רק בדורנו. חז"ל מגדירים זאת: "ומלכות תהפך למינות" (סוף מסכת סוטה). כלומר השלטון של מדינת היהודים לאחר שנחזור מהגלות יהיה בהנהגה לא דתית.

בכל ההיסטוריה של עם ישראל, גדולי התורה הם היו אלה שמנהיגים את העם, אך רגע לפני הגאולה עיקר הניסיון הוא להיות תחת מלכות שנהפכה למינות (כפירה). ושבראש הפירמידה אין אנשים שהולכים על   פי התורה, זה מחלחל גם מטה במהירות לשאר העם. הבעיה העיקרית היא שבארצות הגויים ידענו להיזהר לא ללמוד מהגויים, כי הם גויים בכלל ואנו יהודים בנים של הקב"ה. אך שאתה נמצא בארץ ישראל ומסביבך (כמעט) כולם יהודים, ישנה סכנה בכל רגע ורגע שתלמד מהסביבה שלך,    כי אתה לא רוצה להיות שונה. והרי ישנם עוד מסביבי שגם הם יהודים ולא מקיימים מצווה כזו או אחרת. אולי זוהי הדרך הנכונה? אולי אפשר גם בצורה כזאת?

הקב"ה נתן לנו את כל האפשרויות בדור הזה. יש את כל האמצעים והעזרים לחזור בתשובה בקלות, אך מצד שני יש גם את כל הפיתויים והתאוות שיכולים להוריד את האדם למטה בקלות. צריכים אנו לדעת שכבר אין דבר כזה להיות רק דתי בלב! אין דבר כזה להיות דתי בירושה! לא ניתן להיות "תקוע" באמצע הדרך, כי עכשיו זה רגע האמת! הגמרא אומרת: "אין בן דוד [משיח] בא, אלא בדור שכולו זכאי או כולו חייב" (סנהדרין צח.). ושואלים חז"ל איך ניתן שכל הדור ביחד יהיו לגמרי זכאים, או לגמרי חייבים? ועונים שוודאי מדובר כאן על כל אחד ואחד מעם ישראל, שרגע לפני הגאולה יצטרך להחליט סופית האם כולו זכאי, או שחלילה כולו חייב. אין באמצע! ועל כך אומר הקב"ה: "וְהָיָה כִי יָבֹאוּ עָלֶיךָ כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה" כל הנבואות שנכתבו עד לתקופת הגאולה המובטחת, "וְשַׁבְתָּ עַד ה' אֱלֹקֶיךָ וְשָׁמַעְתָּ בְקֹלוֹ כְּכֹל אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם אַתָּה וּבָנֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ" (פרק ל פסוק ב'). תחזור בתשובה עד ה' אלוקיך, ותשמע בקולו בכל לבבך ובכל נפשך!

אל תעצור באמצע הדרך! כי "אין ישראל נגאלין אלא בתשובה".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה