יום שני, 5 בינואר 2015

מה נחשב נס יותר גדול?

וַיֵּלֶךְ אִישׁ מִבֵּית לֵוִי, וַיִּקַּח אֶת בַּת לֵוִי. (פרק ב פסוק א')



מי זו בת לוי? רש"י מבאר: כי זוהי יוכבד שהייתה בת מאה שלושים, שחזרה והפכה לנערה וילדה את משה ואהרן.

לעומתו מקשה האבן עזרא: מדוע לא הזכירה התורה במפורש את הנס שיוכבד ילדה בגיל 130? הרי זהו נס גדול יותר משל שרה אימנו שילדה בגיל תשעים?

המגיד מדובנא מבאר זאת בדרך משל למה הדבר דומה: פעם אחת ישבו עניים בחבורה ופתחו בשיחה על מצבם הקשה, ועל הירידה הגדולה שחלה במתן הצדקה. "אפילו העשיר הגדול כבר לא נותן מאומה" – שח אחד מהם לחבריו. "אינני יודע על מה אתם מדברים?!" – הגיב אחד מהם – "כשאני עברתי בבתים, כולם נתנו לי ביד רחבה!" "מתי היה זה?" פצחו כולם פה אחד... "בפורים!". השיב מיד... "אם כך אין זו ראיה! - גיחכו כולם - שהרי בפורים כל אחד מרבה במתנות לאביונים"...

כן הוא הנמשל בעניין שלנו: בזמן שרה, ללדת בגיל תשעים, זה היה נס עצום... אך במצרים היו מלומדים בכל כך הרבה ניסים, "שישה נולדו מכרס אחת" כך שכלל לא היה חריג ללדת בגיל מאה שלושים... לכן לא הזכיר הכתוב את הנס שיוכבד ילדה בגיל 130, כי כל ההתנהלות במצריים הייתה ניסית.